(BRON : AUTOGIDS)
In samenwerking met Yago, stelt Autogids een overzicht op van de mobiliteit in België met de uitdagingen die we moeten aangaan. De eerste vaststelling is dat de Belg gehecht blijft aan zijn auto!
In het kader van een enquête uitgevoerd met onze partner Yago, een specialist in verzekeringen, wilden we meer te weten komen over de relatie van de Belgen en hun mobiliteit. De enquête richtte zich op twee grote thema’s: enerzijds de problemen, uitdagingen en oplossingen met betrekking tot mobiliteit, en anderzijds de houding van de Belgen tegenover hun vervoersmiddelen. We ontdekten dat de Belg nog steeds geboren wordt met een autostuur in de hand… maar niet per se weigerachtig is voor andere manieren van verplaatsen.
Wie heeft er geantwoord?
De enquête telde ongeveer duizend respondenten, waarvan 98% een persoonlijk voertuig bezitten. Over het algemeen weerspiegelen de trends, die uit de conclusies van deze enquête naar voren komen, het standpunt van particuliere automobilisten. 79,3% van de geënqueteerde is in het bezit van een eigen voertuig, terwijl slechts 13,6% gebruik maakt van een bedrijfswagen. We moeten ook vermelden dat vrouwen iets minder dan 10% van de bevraagden vormden.
Welk type voertuig rijdt u?
Voor verplaatsingen gaat de voorkeur van de Belgen nog steeds naar de auto (90,5%), terwijl de andere vaak gebruikte vervoermiddelen wandelen (20,9%), fietsen (17,2%), het openbaar vervoer (12,7%) en gemotoriseerde tweewielers (11,3%) zijn. In een markt die zich richt op (gedwongen) elektrificatie en sterk wordt beïnvloed door de fiscale wetgeving die van toepassing is op bedrijfswagens, blijft de realiteit van de “privé”-autobezitters in België voor het grootste deel gedomineerd door voertuigen met een thermische motor, al dan niet geëlektrificeerd. De markt wordt als volgt verdeeld: 40,7% voor benzinemotoren, 31,9% voor diesel, terwijl zelfopladende hybride voertuigen (HEV/7,2%) en plug-in hybride voertuigen (PHEV/7,3%) dicht bij elkaar liggen. De eigenaars van een elektrische auto vormen slechts een aandeel van 7,8%.
Hoe verplaatst u zich?
Meer dan de helft van de respondenten gebruikt dagelijks de auto (55,5%), terwijl 37,5% meerdere keren per week de auto neemt, wat het belang van de auto als mobiliteitsmiddel onderstreept. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het woon-werkverkeer niet de meest voorkomende verplaatsing. Met 52% komen ze op de vierde plaats, achter verplaatsingen voor familie- en vriendenbezoeken (57,9%). De vrijetijdsactiviteiten (62,5%) en dagelijkse boodschappen (72,8%) zijn de belangrijkste redenen voor verplaatsingen met de wagen . De studie toont ook aan dat bijna de helft van de bevraagden(47%) jaarlijks tussen de 10.001 en 20.000 km rijdt. 24,3% Blijft onder de symbolische 10.000 km per jaar, terwijl 28,7% meer dan 20.000 km per jaar aflegt. Hoewel België verschillende steden heeft die behoren tot de 100 meest filegevoelige van Europa, blijkt uit de enquête dat bijna 20% van de bevraagden de spitsuren bij voorkeur vermijdt. Ongeveer 45% verliest minder dan 15 minuten per dag in het verkeer. Toch moet bijna 11% dagelijks 31 tot 60 minuten door het vertraagde verkeer doorbrengen en zelfs 6% meer dan een uur.
Waarom de auto eerst?
De vraag rijst natuurlijk waarom de auto nog steeds zo populair is in deze tijd van onzekerheid en financiële crisis. In tegenstelling tot wat de mainstream-media vaak suggereren, is de “prijs” niet het belangrijkste criterium bij het kiezen van een vervoermiddel. Met 11,6% blijft het prijsargument ver achter de factoren comfort (35,7%), snelheid (31,1%) en staat het gelijk met flexibiliteit (11,5%). Wat milieu betreft, blijft dit argument marginaal met minder dan 3%. Dit wordt trouwens bevestigd door de geringe aantrekkingskracht van carpooling. Bijna 80% van de bevraagden maakt hier nooit gebruik van, terwijl slechts 2,5% regelmatig carpoolt. Dit is logisch, aangezien comfort en snelheid de belangrijkste prioriteiten zijn: het delen van een voertuig met anderen en het moeten nemen van minder optimale routes naar huis of naar het werk zijn dan ook belemmeringen.
Echter, individuele mobiliteit zal moeten evolueren om te voldoen aan de verschillende wijzigingen op juridisch vlak (elektrificatie, milieudoelen, enz.) en aan de praktische grenzen voor de mensen (kosten, flexibiliteit, enz.). Deze factoren beïnvloeden vandaag al het gedrag van de Belgen bij hun verplaatsingen. Dit aspect zal verder worden besproken in een tweede artikel, dat dieper ingaat op de alternatieven voor de auto, hun voordelen en nadelen, de mobiliteitsproblemen van vandaag en de reeds bestaande of komende oplossingen…